نکات ایمنی و حفاظتی(بخش دوم)

در ادامه نکات ایمنی در ساختمان سازی به نکات دیگری پرداختیم که در این مقاله برسی شده است همچنین برای مشاهده و مطالعه بخش اول،نکات ایمنی و حفاظتی در ساختمان سازی این مقاله میتوانید به صفحه مقالات سایت رجوع کنید.

ایمنی در برپا کردن و استفاده از داربست

داربست جایگاه و تکیگاهی است موقت که هنگام که هنگام اجرای عملیات ساختمانی در ارتفاع ، برای نگهداری و حفظ کارگران،مصالح ساخنمانی و ابزار کار به کار برده می شود. داربست ها بسته به نوع استقرار به صورت ساده ، معلق ، پیش آمد ، قابل نوسان ، مستقل ، برجی و غیره به کار می روند.

نکات ایمنی در برپا کردن داربست

مصالح اولیه برپاداری داربست اعم از چوب ، فولاد و یا مصالح مناسب دیگر باید از نوع سالم و مرغوب انتخاب شوند.ویژگی های مصالح مورد استفاده باید از مشخصات ذکر شده متابعت نمایند:

داربست ساختمانی

  1. داربست باید با اصول صحیح طراحی و نصب شود به نحوی که اجزاء و تکیگاه های آن ظرفیت پذیرش چهار برابر بار یا فشار مورد نظر را داشته باشد.                                                                        
  2. نصب ، تغیر ، تعمیر و پیاده نمودن اجزاء داربست باید توسط داربست بند ماهر انجام پذیرفته و قبل از استفاده مورد کنترل و برسی اتصالات قرار بگیرد تا از بسته بودن و محکم بودن آنها خطر جمع شویم. 
  3. سکو های کار ، باید مجهز به نرده و تور حفاظتی مقاوم با حداقل ارتفاع یک متر باشند.                     
  4. تخته های جایگاه باید طوری قرار گیرند که ابزار و مصالح از لابه لای آنها به پایین سقوط نکند.                          
  5. وقتی فاصله جایگاه داربست از زمین بیش از 1.5متر باشد، باید برای رسیدن به جایگاه ، نردبان یا معبر مطمئنی تعبیه گردد.                                                                                                            
  6. پایه های داربست نباید مستقیما روی زمین قرار داده شوند بلکه باید روی شالوده مناسبی که قابلیت توزیع بار وارده را دارا باشد قرار گیرد.                                                                                    پایه های داربست باید بر کف محکم وقابل اطمینانی متکی باشند و به طور مطمئنی مهار شوند تا مانع نوسان و جابه جا شدن آن گردند.همچنین داربست ها باید به قسمت هایی از ساختمان که ثابت و مقاوم هستند متکی باشند.                                                                                             
  7. داربست های بلند متحرک باید جاهای مسطح استقرار یافته و چرخ های آنها به وسیله ضامن تثبیت شوند.

ایمنی در حمل ونقل و انبار کردن مصالح

برای دستیابی به عملکرد ایمن در حمل بار های ساختمانی توسط وسایل نقلیه یا دستگاه بالابر رعایت قوانین مربوط به حرکات وسایل نقلیه ضروری است.

ایجاد راههای ارتباطی ایمن ومناسب برای عبور و مرور و وسایل نقلیه و به کار گرفتن افراد با تجربه وآموزش دیده در بارگیری ،تخلیه و راه اندازی وسایل نقلیه از اهمت ویژه ای برخوردار است. تعمیر و نگهداری وسایل حمل و نقل توسط افراد ماهر ضروری است.

مصالح ساختمانی
وسایل حمل و نقل نباید اضافه بر ظرفیت بار شوند و بار باید به طور یکنواخت روی وسیله حمل و نقل توزیع گردد.
هنگام جابه جایی چوب ، تیرآهن و مصالح نظیر آن باید از تابلو یا علائم اخباری استفاده شود.

همچنین راه هایی که برای عبور افراد پیاده و وسایل نقلیه در نظر گرفته میشود باید بوسیله نرده یا حفاظ مناسب دیگری ایمن شده ،از روشنایی کافی برخوردار بوده و به وسیله علائم مخصوص مشخص شده باشند.

معابری که برای فرغون و چرخ دستی ساخته میشوند باید دارای سطح صاف و عرض آنها حداقل یک متر باشد.
هنگام جابه جایی بار با جرثقیل برای حفظ تعادل و جلوگیری از لنگر بار باید از طناب هدایت کننده استفاده شود.

نکات حفاظتی در هنگام عملیات گود برداری

مصالح حاصل از گودبرداری نباید در پیاده رو ها و معابر اناشته شوند. معابر عمومی مجاور محل گودبرداری باید دارای حفاظ مطمئنی باشد.

در محل هایی که احتمال سقوط اشیاء به داخل گود وجود دارد نیز باید حفاظ لازم برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به کارگران پیش بینی گردد یا افراد مشغول به کار از مسایل ایمنی استفاده کنند.

نکات حفاظتی هنگام گودبرداری و خاکریزی

در حفاریهای عمیق باید هنگام روز با استفاده از پرچم قرمز و شب ها بوسیله چراغ های خطر کارگران و عابرین را متوجه ساخت.

تعبیه نرده های حفاظتی در امتداد کانال ها و حفاریها الزامی است.در مواردی که حفاری در زیر پیاده رو ها ضروری است باید در زیر معبر از شمع و سپری که قادر به تحمل حداقل 600کیلو گرم بر مترمربع فشار باشد استفاده شود.

در محوطه خاک برداری به ویژه در محل هایی که بیل مکانیکی ،جرثقیل و وسایل مشابه کار میکنند باید از عبور و مرور افراد متفرقه جلوگیری به عمل آید.

همچنین باید یک نفر مسئول ورود و خروج کلیه ماشین های باری و غیر باری باشد و برای آگاهی عابرین علامت خطر در معبر ورود و خروج ماشین ها نصب شود.

شیب معابر نباید از 20درصد تجاوز نماید و اگر اجبارا شیب معبر از این حد تجاوز کرد باید برای عبور کارگران به فاصله هر 40 سانت جاپایی در طول راه ایجاد کرد.

ادامه دارد…

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

3 × 5 =

Call Now Button